Kino Lucerna: Future Gate Sci-Fi Film Festival 2024 – Terry Gilliam
Praha: 24.– 30. září 2024, Kino Lucerna
Terry Gilliam, režisér 12 opic, Brazil a zakladatel Monty Python, bude hlavním hostem Future Gate festivalu v Praze.
Již 24. září začíná v Praze 11. ročník největšího středoevropského filmového festivalu sci-fi filmů a kultury Future Gate, jehož hlavním hostem bude režisér Terry Gilliam. Ten v průběhu slavnostního zahájení v pražském kině Lucerna převezme cenu za přínos žánru sci-fi. Festival následně uvede Gilliamovy filmy 12 opic a Brazil. Festival rovněž přivítá řadu dalších zahraničních filmových tvůrců a hostů z oblasti vědy, kteří zpestří doprovodný program.
„Terry Gilliam patří dlouhá léta mezi nejoblíbenější tvůrce nejen v rámci sci-fi. Každému se samozřejmě jako první vybaví jeho spojení s britskou komediální skupinou Monty Python. Absurdní britský humor, břitké parodie a fantastické dialogy byly to, čím si podmanila celý svět. Do dnešních dnů jsou jejich celovečerní filmy jako Monty Python a Svatý Grál nebo Život Briana promítány ve vyprodaných kinosálech. Gilliamovy pozdější filmy Král rybář, Strach a hnus v Las Vegas nebo Imaginárium Dr. Parnasse vždy vynikají originalitou, neotřelým filmařským přístupem a svou nadčasovostí. Na festivalu uvedeme dva z Gilliamových nejslavnějších kousků. Brazil s Jonathanem Prycem v hlavní roli úředníka v moci byrokracie autokratického režimu a epos 12 opic o záhadné pandemii, proti které bojují Bruce Willis a Brad Pitt. Na festival ale přiletí i další filmový tvůrci. Například zahajovací film Dcera slunce uvede Ryan Ward, který nejen film režíroval, ale zahrál si v něm i hlavní roli, doprovodí ho producentka snímku,“ představuje hlavní hosty festivalu pořadatel Filip Schauer.
TVŮRCI ZAHAJOVACÍHO FILMU DCERA SLUNCE A DALŠÍ ZAHRANIČNÍ HOSTÉ
Festivalu se zúčastní i Ryan Ward, autor zahajovacího snímku Dcera slunce, který do Prahy dorazil ověnčen cenami z různých žánrových festivalů po celém světě. Režisér Ryan Ward je režisérem, ale zároveň i protagonistou filmu. V delegaci ho doplní producentka Mackenzie Leighová, která s Wardem spolupracovala již na jeho debutu Son of the Sunshine. Zároveň je absolventkou prestižního kreativního produkčního programu Women in Film Los Angeles.
Už podruhé festival navštíví španělský režisér Miguel Llansó, který je elkým fanouškem experimentální hudby a svou kariéru nastartoval v Etiopii. Jeho díla byla mimo jiné uvedena na festivalech v Sundance, Rotterdamu, Locarnu a získala pozitivní recenze od Variety, Screen Anarchy, New York Times nebo Hollywood Reporter. V roce 2020 uvedl na Future Gate svůj druhý celovečerní film Ježíš ti ukáže cestu… k dálnici (2019). Letos na festivalu uvede svou novinku Nekonečné léto, která svou světovou premiéru měla v červenci na festivalu Fantasia v Kanadě. Řecký režisér Yannis Veslemes v hlavní soutěži Future Gate uvede svůj celovečerní film Květy byly její láskou (2024, premiéra na festivalu Tribeca). Jeho předešlý film Středa 4:45 z roku 2015 měl premiéru na festivalu v Karlových Varech. Veslemes rovněž úspěšně skládá hudbu a soundtracky k filmům.
UMĚLÁ INTELIGENCE, VÝSTAVY I COSPLAY PRŮVOD
Letošní festival se napříč programem bude věnovat umělé inteligenci, zejména ale v neděli 29. září., kdy diváctvo čeká dokumentární film s názvem Konec lidstva. Po filmu jsou na programu dvě velké besedy. Na první, věnující se umělé inteligenci a kyborgům, svou účast přislíbil přední češký vědec – profesor Ondřej Bradáč z neurochirurgické kliniky 2. lékařské fakulty. Během druhé besedy věnující se tématu umělé inteligence a umění se představí mj. Petr Salaba, režisér českého, kompletně umělou inteligencí natočeného, filmu Scalespace nebo doktorka práv Alžběta Solarczyk Krausová z Akademie věd ČR. Program o umělé inteligenci bude zakončen projekcí legendárního němého filmu Metropolis (1927) s živým hudebním doprovodem českého talentovaného umělce vystupujícím pod zkratkou HRTL.
Future Gate každoročně představí i tematické dekorace, které reflektují téma ročníku. Návštěvníci budou mít možnost vidět nejnovější počin z dílny umělce Alienjedna, který se zaměřuje na body-painting, velkoformátové projekce a grafický design a na festivalu představí tzv. Datový monolit, který je volně inspirovaný nejen Vesmírnou Odyseou, ale i cyberpunkovým vizuálem z universa Matrix. V kavárně a pasáži budou rovněž k vidění výstavy mladých umělců, pro které festival připravil soutěž na téma „jak si představujete umělou inteligenci“. Patronem soutěže je grafické studio DRAWetc. V pasáži Lucerna návštěvníci dále uvidí výstavu filmových plakátů z dílny Terryho ponožek.
Pořadatelé festivalu také navazují na úspěšných fanouškovský happening z minulého roku zaměřený na cosplaye. Filmoví fanoušci se opět potkají před obchodem Never Enough na náměstí Jiřího z Poděbrad, kde si poslechnou DJ Sodu a jeho přátele a následně se ve svých kostýmech vydají na pochod do kina Lucerna, kde na ně čeká jak filmový pub kvíz o hodnotné ceny, tak i křest knihy a samotné vyhlášení vítěze grafické soutěže.
TERRY GILLIAM
filmový a divadelní režisér a scenárista
12 opic – 25.9. 20:30 Kino Lucerna (s debatou)
Brazil – 26.9. 18:00 Kino Lucerna (s úvodem)
Terry Gilliam se narodil v Minneapolis (USA) a vystudoval politologii na Occidental College v Los Angeles. Na začátku své kariéry pracoval jako ilustrátor pro různé časopisy, občas také v animačním studiu a jako asistent redakce magazínu Help! V roce 1967 se přestěhoval do Londýna, kde o dva roky později spolu s Terry Jonesem, Michaelem Palinem, Ericem Idlem, Johnem Cleesem a Grahamem Chapmanem založil slavnou komediální skupinu Monty Python, jejímž byl jediným americkým členem. Také se objevil a účinkoval v televizním seriálu Monty Python’s Flying Circus (1969-1974). Spolurežíroval první film skupiny Svatý grál (1975) a vytvořil krátký film The Crimson Permanent Assurance, který byl uveden jako předfilm k závěrečnému snímku Monty Pythonův smysl života (1983), za nějž získal Zvláštní cenu poroty na filmovém festivalu v Cannes. Poté následovala řada dalších filmů, Brazil (1985, surrealistická satira, která získala nominaci na Oscara za nejlepší původní scénář), Dobrodružství Barona Prášila (1988), Král rybář (1991, nominace na Zlatý glóbus za nejlepší režii a vítěz Stříbrného lva na festivalu v Benátkách), 12 opic (1995), Strach a hnus v Las Vegas (1998, premiéra na festivalu v Cannes), Bratři Grimmové (2005), Imaginárium Dr. Parnasse (2009), Zero Theorem (2013, zařazen do oficiálního výběru filmového festivalu v Benátkách) a zatím jeho poslední filmový opus Muž, který zabil Dona Quijota (2018). V současnosti Gilliam pracuje na novém filmu s názvem The Carnival at the End of Days, který má mít premiéru v příštím roce. Kromě filmu je Gilliam úspěšný divadelní a operní režisér.
Aktuální informace: na www.futuregate.cz nebo na Facebooku a Instagramu.
Facebooková událost: Praha, Brno, Plzeň, Hradec Králové, Olomouc, Hodonín, Šumperk
Zdroj foto: FUTURE GATE FESTIVAL